Ο Ελληνοαμερικανός που άλλαξε το στάτους κβο του αμερικανικού κινηματογράφου, αναμφίβολα θα μπορούσε να δει τη δική του ζωή να γίνεται ταινία. Ξεκίνησε ως κτηνοτρόφος σε ένα άγνωστο χωριό του Νομού Ηλείας, στοιβάχτηκε με άλλους Ελληνες μετανάστες σε ένα καράβι, μιλούσε ελάχιστα αγγλικά, αλλά διέθετε ένα βασικό προσόν που έκανε τη διαφορά: Έμφυτη εξυπνάδα και μια απίστευτη οξυδέρκεια. Ο λόγος για τον Σπύρο Σκούρα (Spyros Skouras), τον άνθρωπο που ανακάλυψε την Μέριλιν Μονρό, εμπνεύστηκε το σινεμασκόπ και έβαλε στον χάρτη την περίφημη 20th Century Fox.
Οταν ο Σπύρος Σκούρας είδε το πρώτο φως της ζωής στο Σκουροχώρι Ηλείας, τίποτε δεν προμήνυε τη μετέπειτα πορεία του. Γιος ενός βοσκού, με άλλα 9 αδέλφια, στη δύση του 19ου αιώνα, σε ένα κράτος το οποίο διαμορφωνόταν και με τη φτώχεια να αποτελεί κανόνα, ο Σπύρος είχε δυο επιλογές: είτε να λαμβάνει τα προς το ζην βόσκοντας τα πρόβατα της οικογένειας, είτε να κάνει το άλμα στο κενό, μπαίνοντας σε ένα υπερωκεάνιο για τη Νέα Υόρκη. Σε ηλικία 17 ετών, με τα αδέλφια του Κάρολο (21) και Γιώργη (14), ο Σπύρος επέλεξε το δεύτερο. Μια επιλογή που άλλαξε τα δεδομένα.
Επιγραμματικά, τα αδέρφια Σκούρα, φτάνοντας σε μια πόλη, όπως η Νέα Υόρκη, η οποία αναζητούσε περισσότερο οικοδόμους, αποφάσισαν πως δεν έπρεπε να ακολουθήσουν τον δρόμο που ακολουθούσε η πλειονότητα των τότε Ελλήνων μεταναστών: Αντί για το «Μεγάλο Μήλο», προτίμησαν το Σεντ Λούις, το οποίο προσέφερε περισσότερους κλάδους προκειμένου να εργαστούν. Εκαναν διάφορες δουλειές, μέχρι να μπουν στο πεδίο όπου θα κατακτούσαν: τον κινηματογράφο, έστω κι αν η πρώτη τους επαφή ήταν πουλώντας ποπ κορν σε κινηματογραφικές αίθουσες. Αποδείχθηκε όμως πως τίποτε δεν είναι ακατόρθωτο.
Σε μία 5ετία, με αιματηρές οικονομίες, συγκεντρώνουν μία μαγιά 3.500 δολαρίων, ένα υψηλό ποσό για την εποχή και αγοράζουν την αίθουσα, την οποία μετονομάζουν σε «Olympia». Ο δε Σπύρος ρίχνει την ιδέα, στη βάση της μεγάλης οθόνης να εγκαταστήσουν μία μικρή ορχήστρα, η οποία θα συνοδεύει με ζωντανή μουσική τα δρώμενα στο πανί, μια ιδέα η οποία επιβραβεύεται.
Η επιχείρηση επεκτείνεται και το 1926 ανοίγει τις πύλες του ο πολυχώρος Ambassador (Αμπάσαντορ), με πολλαπλές αίθουσες κινηματογράφου ιδιοκτησίας των αδερφών Σκούρα. Πρόκειται για μια επένδυση 5,5 εκατομμυρίων, η οποία θα εξαγοραστεί αργότερα από την Warner Brothers, σε μια συμφωνία που προβλέπει την τοποθέτηση των αδερφών σε διευθυντικές θέσεις.
Η κίνηση «ματ», με έμπνευση του Σπύρου, θα έρθει με την εξαγορά της «καθαρής» αλλά μικρής 20th Century, η οποία αξιοποιείται για συγχώνευση με την υπερχρεωμένη Fox West Coast. Ετσι γεννιέται η 20th Century Fox, η οποία πραγματοποιεί μεγάλες παραγωγές, εισάγει την ανάλυση «σινεμασκοπ» – αποκαθιστώντας το συγκριτικό πλεονέκτημα της μεγάλης οθόνης σε σχέση με την τηλεόραση – ενώ παρουσιάζει στο κοινό το μέχρι πρότινος άγνωστο μοντέλο, Νόρμα Τζιν (Μέριλιν Μονρό).
Η θητεία του Σκούρα στο τιμόνι της εταιρείας θα ολοκληρωθεί εξαιτίας του «χάους» που προκλήθηκε με τη «θρυλική» παραγωγή της «Κλεοπάτρας», όμως ο ίδιος δεν θα πτοηθεί και θα επενδύσει, με επιτυχία, στη ναυτιλία. Επίσης, παρέμεινε, για αρκετά χρόνια, μη εκτελεστικός πρόεδρος στην 20th Century Fox.
Ο Σκούρας έφυγε από την ζωή προδομένος από την καρδιά του, σε ηλικία 78 ετών. Παρότι δεν έφτασε σε βαθιά γεράματα, έζησε μια «γεμάτη» ζωή, που άφησε τη δική της παρακαταθήκη.
Πηγή: Εφημερίδα «Εθνικός Κήρυκας» Νέας Υόρκης