Search
Close this search box.

O Γιώργος Αμούτζας ετοιμάζεται για την παράσταση «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή και μιλά στο SkalaTimes

Νεοπτόλεμος, γιος του Αχιλλέα που κρατά στα χέρια του την εκπόρθηση της Τροίας. Ένας ήρωας που μέσα του παλεύει η ηθική με το συμφέρον. Είναι ο ήρωας που αυτό το καλοκαίρι καλείται να υποδυθεί ο νεαρός, ταλαντούχος ηθοποιός Γιώργος Αμούτζας, στην παράσταση «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή, «βουτώντας» έτσι και αυτός για πρώτη φορά στον κόσμο της αρχαίας τραγωδίας. Το SkalaTimes συνάντησε τον Γιώργο Αμούτζα στις πρόβες της παράστασης  και μιλήσαμε μαζί του για την παράσταση, τον ρόλο του σ’αυτή, αλλά και την συνεργασία του με τους ηθοποιούς Τάσο Νούσια και Μαρία Πρωτόπαππα.
Ο γνωστός νεαρός ηθοποιός, που αυτό το καλοκαίρι θα τον βρει σε θεατρική περιοδεία και στα γυρίσματα του “Σασμού” για τη δεύτερη σεζόν, τονίζει ανάμεσα σε άλλα: “Θεατρικά, είναι η πιο σημαντική μου στιγμή. Βρίσκομαι σε μια παράσταση με σκηνοθέτιδα την σπουδαία Marlene Kaminsky και δύο εξαίρετους ηθοποιούς, τον Τάσο Νούσια και την Μαρία Πρωτόπαππα, δύο σημαντικούς και  αξιόλογους συνεργάτες, με ήθος και θεατρική παιδεία, οι οποίοι  χάραξαν σπουδαία πορεία σ’αυτό το χώρο και άνοιξαν μια μεγάλη αγκαλιά για την νέα γενεά”.

Της Στέλλας Παπά


Κύριε Αμούτζατ ι θα λέγατε αν αρχίζαμε τη συνέντευξη μας λέγοντας μας δύο λόγια για τον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή οποίος ήρθε και σας βρήκε αυτό το καλοκαίρι;
Στην πραγματικότητα αυτός που ήρθε και με βρήκε ήταν ο Τάσος Νούσιας ο οποίος μήνες μετά την πολύ όμορφη μας συνεργασία στη σειρά του Άλφα «Σασμός» , επανήλθε με μια καινούργια πρόταση, για την παράσταση «Φιλοκτήτης» του Σοφοκλή. Έτσι αρχίσαμε πρόβες και τώρα είμαστε λίγες  μέρες πριν από την πρεμιέρα της περιοδείας μας, η οποία θα γίνει στην Θεσσαλονίκη, στο θέατρο Δάσους στις 18 Ιουνίου.

Πως νιώθετε γι’ αυτή τη δουλειά;
Θεατρικά, είναι η πιο σημαντική μου στιγμή.  Βρίσκομαι σε μια παράσταση με σκηνοθέτιδα την σπουδαία Marlene Kaminsky  και δύο εξαίρετους ηθοποιούς, τον Τάσο Νούσια και την Μαρία Πρωτόπαππα, δύο σημαντικούς και  αξιόλογους συνεργάτες, με ήθος και θεατρική παιδεία, οι οποίοι  χάραξαν σπουδαία πορεία σ’αυτό το χώρο και άνοιξαν μια μεγάλη αγκαλιά για την νέα γενεά.
Μάλιστα, πριν λίγες μέρες σκεφτόμουν πως στο μέλλον θα ήθελα και εγώ να μπορώ να βοηθάω τους νέους ηθοποιούς, έτσι όπως κάνει ο Τάσος Νούσιας.

Αρά είναι μια παράσταση η οποία βάζει  ψηλά το πήχη για σας;
Δεν θα έλεγα ότι μέχρι στιγμής έχω κάνει εύκολους ρόλους, αλλά  σίγουρα και αυτός ο ρόλος είναι ένα πολύ μεγάλο στοίχημα για μένα.
Θα έλεγα πως ο ρόλος του Νεοπτόλεμου είναι το καλύτερο “κίνητρο” που θα μπορούσα να έχω. Είναι ένας σπουδαίος ρόλος με τον οποίο θα πάμε περιοδεία σε πολλές πόλεις, σε κάθε γωνιά της Ελλάδας, ενώ παράλληλα θα είμαι και στα γυρίσματα της σειράς “Σασμός”, για την δεύτερη σεζόν.
Αυτό μου έχει ρουφήξει κάθε σταλίτσα ενέργειας, αλλά μ’ αρέσει και αντέχω.

Είναι η πρώτη φορά που συμμετέχετε σε αρχαία τραγωδία ως ένας από τους βασικούς πρωταγωνιστές;
Είναι η πρώτη φορά που κάνω τραγωδία γενικότερα. Και είναι η πρώτη φορά που πηγαίνω με κάποια παράσταση περιοδεία σ’ όλη την Ελλάδα .

Ποιο στοιχείο του ρόλου σας προβλημάτισε και ποιο σας γοήτευσε;
Ο Νεοπτόλεμος είναι ένας πολύ σημαντικός ρόλος και καθορίζει όλη την εξέλιξη του έργου. Παράλληλα όμως είναι και ένας ρόλος με πολλές τεχνικές δυσκολίες και με πολλές σκηνές στις οποίες υπάρχει έντονη εναλλαγή  και «σύγκρουση» συναισθημάτων. 
Ο Νεοπτόλεμος είναι ο γιος ενός  από τους πιο σημαντικούς πολεμιστές του ελληνικού στρατού, του Αχιλλέα και επιλέγεται στοχευμένα από τον Οδυσσέα, για να βάλει σε εφαρμογή το σχέδιο του, να κάνει όσα λέει ο χρησμός και να αναζωπυρώσει το ηθικό των Αχαιών για να πετύχουν την άλωση της Τροίας. Όμως, όταν αυτός φθάνει στο νησί , από τις πρώτες κιόλας κουβέντες που ανταλλάζει με τον Φιλοκτήτη αισθάνεται άσχημα που δεσμεύτηκε να ξεγελάσει με κόλπα και απάτες.

Ναι αλλά ο Νεοπτόλεμος, δεν έχει  περιθώρια αποτυχίας, πρέπει να πάρει από τον Φιλοκτήτη το θεϊκό του τόξο, το οποίο προστάζει η θεϊκή βούληση….
Ναι, από την μια δεν έχει περιθώριο αποτυχίας, αλλά από την άλλη, πώς να  μπορέσει να ξεγελάσει μια τραγική φιγούρα,  έναν άνθρωπο εγκαταλειμμένο σ’ ένα νησί, έναν φίλο του πατέρα του, ο οποίος όταν συνειδητοποιεί  ότι αυτός  είναι γιος του Αχιλλέα συγκινείται; Πώς η ηθική να μην συγκρουστεί με τον χρησμό και το σωστό που επιβάλλουν οι κυβερνήτες  και οι θεοί.

Ο Νεοπτόλεμος  είναι ένας ήρωας που δεν αναφέρεται σε πολλές τραγωδίες.
Ναι, στην πραγματικότητα ο Νεοπτόλεμος ήταν ο γιος του Αχιλλέα, δεν ήταν κάποιος σπουδαίος πολεμιστής , ούτε θα μπορούσαμε να πούμε πως απέδειξε τις ικανότητες του, γι’αυτό λοιπόν τον βλέπουμε και στην παράσταση να δίνει τον δικό του αγώνα  για να αποδείξει στους Αχαιούς πως αξίζει.

Έχετε διαβάσει και άλλα Έργα του Σοφοκλή;
Αυτά τα έργα, μπορεί να τα γνωρίζεις στη σχολή δραματικής, αλλά τα ανακαλύπτεις όταν τα διαβάζεις κάποια χρόνια αργότερα.
Συγκεκριμένα, τον Φιλοκτήτη του Σοφοκλή τον είχα δει όταν τον είχε ανεβάσει ένα τμήμα της δραματικής σχολής, αλλά μόνο τώρα που ασχολήθηκα ουσιαστικά με το κείμενο,  σκέφτηκα πόσους συμβολισμούς και συναισθήματα κρύβει.

Πιστεύετε πως οι αρχές τραγωδίες που μεταφέρονται στο πανί χάνουν την ουσία τους; Νομίζω πως στην Ελλάδα αναβιώνουμε αυτή την τεράστια κληρονομιά κάθε χρόνο στα αρχαία θέατρα και τα φεστιβάλ. Η αρχαία τραγωδία δίνει κάθε φορά το παρόν της με το δικό της μοναδικό τρόπο, έτσι όπως έχουμε μάθει να κάνουμε εμείς οι Έλληνες. Από εκεί και πέρα δεν μπορώ να πω ότι το βρίσκω λάθος και προσβλητικό όταν ο παγκόσμιος κινηματογράφος βρίσκει τόσο ενδιαφέρον την κουλτούρα μας και ασχολείται με την ιστορία της ελληνικής τραγωδίας ή κωμωδίας. Ίσα ίσα που το χαίρομαι, έστω και αν σε όσα έργα παρατηρήσαμε να συμβαίνουν μέχρι τώρα, υπήρχε έντονο το στοιχείο της μυθοπλασίας και ξέφευγε από τα δικά μας ιστορικά δεδομένα.

Υπάρχουν όμως και πολλές ξένες θεατρικές ομάδες που ανεβάζουν ελληνικές τραγωδίες;
Βεβαίως. Ξέρεις, είναι φοβερό το ότι και εμείς όταν ήμασταν στις πρώτες συναντήσεις, πολλές φορές, σε διάφορα σημεία, όταν θέλαμε να ανακαλύψουμε βαθύτερα συναισθήματα του ρόλου, μελετούσαμε και κάποια άλλα κείμενα γραμμένα σ’ άλλες γλώσσες .

Αυτό το πάντρεμα κειμένων δεν είναι ρίσκο;
Όχι, απλά διευρύνεις τις γνώσεις σου και ξεκαθαρίζει απόλυτα μια ενότητα του κειμένου. Εμείς, στην προκειμένη περίπτωση δεν παντρέψαμε τα κείμενα, απλά ψάχναμε κάποιες επιπρόσθετες πληροφορίες και σημεία στα οποία συγκλίναν οι ιδέες των συγγραφέων.

Πως θα χαρακτηρίζατε εσείς τους τρείς βασικούς πρωταγωνιστές  Φιλοκτήτη, Οδυσσέα , Νεοπτόλεμο;
Ο Φιλοκτήτης είναι μια τραγική φιγούρα.
Ο Οδυσσέας είναι ένας ηγέτης που θα καταφέρει το κοινό καλό με κάθε πονηρό τρόπο.
Είναι δύσκολο  να χαρακτηρίσω τον Νεοπτόλεμο γιατί με προβληματίζει το αν θα  καταφέρνω τελικά να αποδώσω αυτόν τον τίτλο που ψάχνω τώρα να βρω. Θα έλεγα απλά πως ο Νεοπτόλεμος είναι ένας νέος με προσδοκίες, του οποίου η ηθική κερδίζει των προσδοκιών .

Στην παράσταση μια γυναίκα υποδύεται έναν άντρα. Στις αρχαίες τραγωδίες γινόταν το αντίθετο.
Νομίζω πως, καλλιτεχνικά αυτό ήταν ένα υπέροχο εύρημα.
 Ήταν μια πολύ έξυπνη πρόταση της σκηνοθέτιδας Marlene Kaminsky, με την οποία άνοιξε καινούργιους  δρόμους καλλιτεχνικά.  Άγγιξε το έργο και το κείμενο με έναν εξαιρετικό τρόπο, απλά αναθέτοντας σε μια σπουδαία γυναίκα, την Μαρία Πρωτόπαππα, το ρόλο του Οδυσσέα.

Ποια φράση του έργου πιστεύετε πως ταιριάζει γάντι στην εποχή μας;
Είναι δύο οι φράσεις.  Η μια λοιπόν  λέει “Ο πόλεμος χορταίνει από καλούς οι άθλιοι τον βαρυστομαχιάζουν”.
Και η δεύτερη: “Όταν δεν ζεις τη δυστυχία να σκέφτεσαι πως πάντα υπάρχει και όταν είσαι ευτυχισμένος να προσέχεις, όλα μπορεί να αλλάξουν σε μια μέρα”.

Σκεφτήκατε πως θα ήταν να ζούσατε εσείς εκείνη την περίοδο;
Νομίζω, πως είναι καθήκον της δουλείας και του επαγγέλματος μας, τα λίγα  λεπτά που βρισκόμαστε στη σκηνή, να ζούμε αυτή τη φαντασίωση. Έτσι, αναγκαστικά, δημιουργώ εικόνες εκείνης της εποχής στο μυαλό μου.

Ως κομμάτι αυτής της παράστασης , τι νομίζετε την κάνει πιο ιδιαίτερη από τις άλλες τραγωδίες;
Είναι μια παράσταση με αίσιο τέλος.
Αλλά σ’ αυτό το αίσιο τέλος φθάνουμε μέσω μιας φυσιολογικής ροής των πραγμάτων, η οποία φανερώνει κατά κάποιο τρόπο και την καθημερινότητα μας, τις δυσκολίες, τους  στόχους, τα διλήμματα και τα στάδια των ανθρώπινων σχέσεων μέσα από τα οποία περνά ο άνθρωπος.  Επιπρόσθετα έχουμε και μια σκηνοθεσία η οποία βασίστηκε σε εννιά ηθοποιούς που είναι ασταμάτητοι επάνω στη σκηνή, δημιουργώντας  ένα κοινό σύνολο και όχι μια παράσταση στην οποία θα δεις τις ξεχωριστές υποκριτικές ικανότητες.

Ταυτότητα παράστασης

Μετάφραση: Γιώργος Μπλάνας
Σκηνοθεσία: Μαρλέν Καμίνσκυ
Σκηνογράφος: Γιώργος Γεωργίου
Ενδυματολόγος: Γιάννης Μετζικώφ
Πρωτότυπη μουσική χορικών και διδασκαλία: Ευαγγελία Βελλή-Κοσμά
Πρωτότυπη μουσική: Constantine Skourlis
Φωτισμοί: Αλίκη Δανέζη-Knutsen
Βοηθός σκηνοθέτη: Νατάσα Πετροπούλου
Πρωταγωνιστούν: Τάσος Νούσιας (Φιλοκτήτης), Μαρία Πρωτόπαππα (Οδυσσέας), Γιώργος Αμούτζας (Νεοπτόλεμος)
ΧΟΡΟΣ: 
Αλέξανδρος Φιλιππόπουλος (Κορυφαίος του Χορού) 
Παντελής Αρουσαλίδης
Μάρκος Γέττος
Βαγγέλης Κρανιώτης
Βαγγέλης Μάγειρος
Τάσος Θεοφιλάτος (Έμπορος)
Παραγωγή: Θεατρικά Δρώμενα-Ίασμος
Προβολή και επικοινωνία: Βάσω Σωτηρίου-We Will

ΚΥΡΙΑΚΗ 19 ΙΟΥΝΙΟΥ      ΘΕΑΤΡΟ ΔΑΣΟΥΣ ΠΡΕΜΙΕΡΑ
Προπώληση: viva.gr https://bit.ly/3wyrNNe
Instagram της παράστασης: https://instagram.com/filoktitis_periodeia?igshid=YmMyMTA2M2Y=
Facebook: https://www.facebook.com/filoktitisperiodeia

Βίντεο : https://bit.ly/3PaoEvO

Share:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
On Key

Related Posts

Πιλοτική Εφαρμογή Προγράμματος Προαιρετικού Ολοήμερου Σχολείου Μέσης Εκπαίδευσης

Η Διεύθυνση Μέσης Γενικής Εκπαίδευσης του Υπουργείου Παιδείας, Αθλητισμού και Νεολαίας (ΥΠΑΝ), μετά από απόφαση του Υπουργικού Συμβουλίου, προχωρεί στην πιλοτική εφαρμογή προγράμματος Προαιρετικού Ολοήμερου

error: Content is protected !!