Της Γιώτας Δημητρίου
Οι επιτροπές έχουν στηθεί, οι συνεντεύξεις έχουν γίνει και κόσμος έχει ήδη προσληφθεί για την Λάρνακα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2030.
Γενικός Διευθυντής έχει προσληφθεί ο κ. Σπύρος Πίσυνος και Καλλιτεχνική Διευθύντρια η κ. Κέλλυ Διαπούλη (από Ελλάδα). Κανείς από τους δύο δεν έχει σχέση με τη Λάρνακα, αλλά όπως έχουμε μάθει έχουν και οι δύο πλούσια βιογραφικά.
Ο κύριος Σπύρος Πίσυνος είχε τη θέση του Διευθύνοντα του Έργου “Greater Nicosia 2021”, ήταν ο καλλιτεχνικός διευθυντής του “Πάφος 2017” και εδώ και λίγες μέρες έχει προσληφθεί ως Γενικός Διευθυντής του Λάρνακα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2030. Για τα επόμενα 8 χρόνια θα εργάζεται για τη πόλη μας, έτσι ώστε να πετύχει η Λάρνακα το μεγάλο στοίχημα της πολιτιστικής πρωτεύουσας 2030.
Η κυρία Διαπούλη πρόκειται να μετακομίσει σύντομα από την Ελλάδα στην Κύπρο, μαζί με τον σύζυγο της, αφού στις 19 του μήνα ξεκινά επίσημα δουλειά για την Λάρνακα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2030. Η κυρία Κέλλυ Διαπούλη υπήρξε καλλιτεχνική διευθύντρια της “Ελευσίνα 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης”, αλλά δέκα μήνες πριν από την έναρξη των εκδηλώσεων της Ελευσίνας 2021 Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης και ενώ η διοργάνωση αντιμετώπιζε σοβαρά ζητήματα, καθώς δεν είχε εξασφαλίσει καν τις απαραίτητες υποδομές που θα φιλοξενούσαν τις δράσεις της, απομακρύνθηκε από τη θέση της καλλιτεχνικής διευθύντριας.
Με ανοιχτή επιστολή της, είχε κάνει λόγο για «προσχηματική» καταγγελία της σύμβασής της από το Δ.Σ. της Εταιρείας. (Η ανοικτή επιστολή της εδώ).
Τα βιογραφικά του Γενικού Διευθυντή Λάρνακα Πολιτιστική Πρωτεύουσα 2030 και της Καλλιτεχνικής Διευθύντριας, όπως τα έχει βρει διαδικτυακά το SkalaTimes:
ΣΠΥΡΟΣ ΠΙΣΥΝΟΣ
Ο Σπύρος Πίσυνος γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Κύπρο όπου άρχισε μαθήματα πιάνου το 1970 με τη Λουλού Συμεωνίδου στο Εθνικό Ωδείο Κύπρου. Πήρε το Δίπλωμα Πιάνου (Εκτέλεση) με Διάκριση το 1978 κερδίζοντας παράλληλα το Μετάλλιο Εξαιρετικής Επίδοσης. Την ίδια χρονιά, του προσφέρθηκε υποτροφία για να συνεχίσει σπουδές πιάνου στο Κονσερβατόριο της Μόσχας, αλλά επέλεξε να φοιτήσει κοντά στον Enrique Barenboim, πατέρα και δάσκαλό του Daniel Barenboim. Υπότροφος του Ιδρύματος Λεβέντη το οποίο εδρεύει στο Παρίσι, ο Σπύρος Πίσυνος ολοκλήρωσε τις σπουδές του στη διεύθυνση ορχήστρας στο Κονσερβατόριο της Βιέννης υπό την επίβλεψη των Καθηγητών Georg Mark και Rheinhard Schwarz από όπου αποφοίτησε.
Το 1996, οι Όπερες της Κολωνίας και Mannheim προσέφεραν στον Σπύρο Πίσυνο τη θέση repetiteur και μαέστρου. Επέλεξε το Nationaltheater του Mannheim όπου εργάστηκε δραστήρια σε ένα ιδιαίτερα ευρύ ρεπερτόριο. Αξιοσημείωτες εμφανίσεις συμπεριλαμβάνουν τη συνεργασία του με το Jerusalem String Quartet και τους Vienna String Soloists, ένα εντεκαμελές ensemble της Φιλαρμονικής της Βιέννης με έξαρχων το Rainer Honeck.
Το 1999, ο Antonio Pappano (Μουσικός Διευθυντής της Βασιλικής Όπερας του Covent Garden) του πρότεινε να αναλάβει την ετοιμασία ορχήστρας, χορωδιών και σολίστ στην παραγωγή gala του Lohengrin, στο Θέατρο Carlo Felice στη Γένοβα. Συνέχισε δραστήρια ως βοηθός του Μαέστρο Pappano σε παραγωγές όπως DonGiovanni με τη Φιλαρμονική του Ισραήλ.
Το 2001 προσελήφθη στη θέση αναπληρωτή μαέστρου στη Φιλαρμονική της Νέας Υόρκης υπό την καλλιτεχνική διεύθυνση του αρχιμουσικού Kurt Masur. Ως αποτέλεσμα της δουλειάς του στη Νέα Υόρκη ανέλαβε την ίδια θέση στην Orchestre National de France ως βοηθός του Μαέστρο Masur σε σημαντικές παραγωγές. Στον τομέα της όπερας, ο Σπύρος Πίσυνος διηύθυνε στη Deutsche Oper am Rhein στο Dusseldorf καθώς επίσης και σε μία συμπαραγωγή μεταξύ της Όπερας της Βρέμης, Θεάτρου Ριάλτο και της Καμεράτα του Ισραήλ.
Το 2004 έκανε το ντεμπούτο του με την Philharmonia Orchestra του Λονδίνου με δύο διαφορετικά προγράμματα. Επίσης έχει διευθύνει τη Sinfonia Finlandia, Φιλαρμονική Ορχήστρα Νέων Mariinsky της Αγίας Πετρούπολης, την Ορχήστρα της Όπερας Carlo Felice της Γένοβας, τις Κρατικές Ορχήστρες Αθηνών και Θεσσαλονίκης, τη Συμφωνική Ορχήστρα Δυτικής Αυστραλίας, την Orchestre National του Montpellier, και τη Συμφωνική Ορχήστρα της Νυρεμβέργης τόσο στη Νυρεμβέργη όσο και σε περιοδεία της στην περιοχή Rheinland Γερμανίας.
Μετά από πρωτοβουλία του Σπύρου Πίσυνου και υπό τη διεύθυνσή του συγκροτήθηκε το Ensemble Philharmonia το οποίο απαρτιζόταν από Ε/Κ, Τ/Κ και άλλους σολίστ από κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Το ensemble πραγματοποίησε την πρώτη του εμφάνιση την 9η Μαΐου 2004 «Ημέρα της Ευρώπης» στο Προεδρικό Μέγαρο. Επιπλέον εμφανίστηκε στην έδρα της UNESCO μέσα στα πλαίσια του «Μήνα της Κύπρου» στο Παρίσι.
Ο Σπύρος Πίσυνος διετέλεσε μαέστρος και καλλιτεχνικός διευθυντής της Συμφωνικής Ορχήστρας Κύπρου από το 2005 έως το 2008.
ΚΕΛΛΥ ΔΙΑΠΟΥΛΗ
Η Κέλλυ Διαπούλη είναι θεατρολόγος και πολιτιστική διαχειρίστρια με 15ετή εμπειρία στους τομείς της πολιτιστικής δικτύωσης, των διεθνών πολιτιστικών συνεργασιών και της επιμέλειας και οργάνωσης διεθνών προγραμμάτων και γεγονότων. Από το 2004 έως το 2008 εργάστηκε στους παραπάνω τομείς στον Οργανισμό Προβολής Ελληνικού Πολιτισμού – Πολιτιστική Ολυμπιάδα (ΟΠΕΠ ΑΕ). Κατά τη διάρκεια της εργασίας της στον ΟΠΕΠ, διαχειρίστηκε μεγάλης κλίμακας διεθνή πολιτιστικά γεγονότα όπως το 1st Balkan Performing Arts Market (Ιούνιος 2016, Θεσσαλονίκη) και το συνέδριο του International Festivals and Events Association Europe (ifea Europe) με τίτλο “The life cycle of festivals and events” (Ιανουάριος 2017, Μέγαρο Μουσικής Αθηνών) καθώς και πλήθος μικρότερων συναντήσεων στην Ελλάδα και το εξωτερικό που αφορούσαν στην ανταλλαγή με διεθνείς αγορές παραστατικών τεχνών (Association of the Performing Arts Presenters στις ΗΠΑ, International Network for the Contemporary Performing Arts IETM, International Federation of Arts Councils and Culture Agencies IFACCA κ.α.). Το 2009 ίδρυσε την Μη Κερδοσκοπική Εταιρεία “busart”, η οποία δραστηριοποιείται στους τομείς της πολιτιστικής ανάπτυξης και δικτύωσης και από τότε μέχρι σήμερα διευθύνει τις δραστηριότητές της. Ανάμεσα σε αυτές ξεχωρίζουν η Συνάντηση του Διεθνούς Δικτύου Σύγχρονων Παραστατικών Τεχνών IETM Athens (Οκτώβριος 2013), αποστολές δικτύωσης στο Φεστιβάλ της Αβινιόν (2009, 2010, 2012) καθώς και πολλά σεμινάρια για θέματα δικτύωσης, διεθνούς πολιτιστικής συνεργασίας και καλλιτεχνικής επιμέλειας φεστιβάλ. Από το 2014 που η Ελευσίνα έβαλε υποψηφιότητα για Πολιτιστική Πρωτεύουσα της Ευρώπης 2021 μέχρι το 2020 είχε την ευθύνη της Καλλιτεχνικής Διεύθυνσης του προγράμματος της Ελευσίνας 2021. Στο πλαίσιο της Ελευσίνας 2021 ανέπτυξε ιδιαίτερα τον τομέα της δικτύωσης και της ανάπτυξης ικανοτήτων μέσα από συνεργασίες με διεθνή και ευρωπαϊκά δίκτυα όπως το ΙΕΤΜ (ΙΕΤΜ Campus), το European Festivals Association (Atelier for Greek Festival Managers, Atelier for Art and Production Managers), το United Cities and Local Governments UNESCO (Pilot Cities), την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα για την Τέχνη στο Δημόσιο Χώρο In Situ, την Ευρωπαϊκή Πλατφόρμα για το Σύγχρονο Χορό Aerowaves κ.α. Στο πλαίσιο της Ελευσίνας 2021, η επιμελητική της πρακτική επικεντρώθηκε στην έννοια της “art of sociability”, μέσα από τη δημιουργία νέων έργων από Έλληνες και ξένους καλλιτέχνες, που είναι προϊόν συνδημιουργίας ανάμεσα σε καλλιτέχνες και την κοινότητα, σε έργα δημόσιου χαρακτήρα στο δημόσιο χώρο καθώς και σε πιο λαϊκές μορφές παραστατικών τεχνών όπως το εικαστικό θέατρο, το σύγχρονο τσίρκο και το θέατρο δρόμου. Σπούδασε θεατρολογία στο Πανεπιστήμιο Αθηνών και Ευρωπαϊκή Πολιτιστική Πολιτική και Διαχείριση στο University of Warwick. Είναι υπότροφος των Ιδρυμάτων Ωνάση και Fulbright, μέλος του Δικτύου Αποφοίτων της Ακαδημίας Φεστιβάλ του European Festivals Association (efa), του Young Cultural Innovators Forum του Salzburg Global, του Ευρωπαϊκού Δικτύου για την κινητικότητα καλλιτεχνών On the Move και του Διεθνούς Δικτύου για τις Σύγχρονες Παραστατικές Τέχνες ΙΕΤΜ.