Η Μαρία Τριλλίδου ετοιμάζεται να παρουσίασει Σχέδια φυτοειδών οργανισμών σε χαρτί, σε μία έκθεση με τίτλο «Pink Mink».
Τα εγκαίνια της έκθεσης θα γίνουν το Σάββατο 11 Μαρτίου στην The O Gallery, στη Λάρνακα και η έκθεση θα παραμείνει μέχρι την 1η Απριλίου.
Με αφορμή αυτό το πολιτιστικο γεγονός στη πόλη μας, η καλλιτέχνις μίλησε στο SkalaTimes .
Το δικό σας ταξίδι στο κόσμο της τέχνης πότε θα λέγατε ότι ξεκίνησε;
Ως μικρό παιδί – από τη πρώτη αντίληψη της ύπαρξης μου – το αρχικό στάδιο καθορισμού ενός
‘εαυτού’, σε σχέση με ότι με περιέβαλλε.
Τα μαθήματα ζωγραφικής που παρακολουθεί ένα παιδί μπορούν να ορίσουν την μετέπειτα
πορεία του ή το ταλέντο είναι αυτό που θα καθορίσει την καλλιτεχνική του ταυτότητα;
Οι σπουδές τι ρόλο παίζουν στην πορεία του καλλιτέχνη και πόσο επηρέασαν οι δικές σας
σπουδές το μέλλον σας ως καλλιτέχνη;
Δεν έχω κάνει ποτέ μαθήματα ζωγραφικής ως παιδί. θυμάμαι όμως πως στο νηπιαγωγείο όταν
τα άλλα παιδιά στο τέλος της χρονιάς συμπλήρωναν 2-3 φακέλους με σχέδια, εγώ είχα 13!
‘Ταλέντο’ είναι μια πολυδιάστατη έννοια που κτίζεται μέσα από αντίληψη και καλλιέργια
έμφυτων διεξιοτήτων σε συνδιασμό με μια τεράστια εσσωτερική επιθυμία οπτικής διατύπωσης
και εξωτερίκευσης ιδεών.
Οι σπουδές είναι ένα τεράστιο plus, ένα ξύπνημα, αλλά και μεγαλύτερη ευκαιρία κατανόησης
του κόσμου γύρω μας – και για μένα αυτό ήταν μόνο η αρχή.
Από τις σπουδές σας στις ΗΠΑ τι κρατήσατε; Οι χώρες που σπουδάζει ένας καλλιτέχνης
επηρεάσουν την καλλιτεχνική του ταυτότητα;
Η σπουδές στις ΗΠΑ ήταν το χωροχρονικό σημείο στο οποίο έμαθα να αξιολογώ και να
διαμορφώνω τις σκέψεις μου.
Το πως επηρεάζει τη ταυτότητα του καλλιτέχνη η χώρα στην οποία σπουδάζει εξαρτάται από το πόσο ανοικτές είναι οι κεραίες του και σε ποιές συχνότητες ερεθίσματων συντονίζεται.
Εσείς ως καλλιτέχνης τι επιδιώκετε μέσα από τα έργα σας;
Η δουλειά μου αφορά τη μεταμορφωτική και συμβιωτική ιδιότητα της ζωής. Τη ρευστότητα της
μορφής και ταυτότητας, τη σχέση ανθρώπου με φυτό-ζώο/γη.
Συνυφασμένη είναι και η έννοια της ομορφιάς και της ασχήμιας και πώς την
αντιλαμβανόμαστε_ η ιδέα του ‘αποκρουστικά’ όμορφου, οι έννοιες καλό /κακό που παύουν
να είναι διχασμένες.
Με ενδιαφέρει το άγνωστο η ασάφεια και υβριδισμός, οι φόρμες μπορεί φαινομενικά να
δείχνουν κάτι, αλλά ποτέ δεν καθορίζουν, αφηνοντας υπαινιγμούς για κατι άλλο.
Για παράδειγμα αν μοιάζουν με ένα φυτό, η αναφορά να έχει έρθει από ένα όργανο του
σώματος και το αντίθετο.
Για εσάς τις σημαίνει “καλός καλλτέχνης”;
Καλός καλλιτέχνης είναι για μένα εκείνος που μετά από αναζήτηση, έχει βρεί τα μέσα – υλικά –
τεχνικές μέσ’ απ τα οποία εκφράζει τις θεματικές που απασχολουν την δουλειά του.
Δεν παραμένει στάσιμος, αλλά ούτε αμφιταλαντεύεται και εξελίσσεται ο ίδιος μαζί με το
σύνολο του έργου του.
Κυρία Τριλλίδου ποιος είναι κατά τη γνώμη σας ο ρόλος της τέχνης μέσα στη κοινωνία και
κατ΄επέκταση στις ζωές των ανθρώπων;
Η τέχνη, σαν δράση στο χωρόχρονο, γίνεται ένα μέσο συνεχόμενου επαναπροσδιορισμού της
προσωπικής και συλλογικής αντίληψης της ανθρώπινης εμπειρίας.
Μέσα από τη τέχνη υπερβαίνουμε τον απλό και γνώριμο εαυτό μας και εξοικειωνόμαστε με το
‘άγνωστο’.
Σας ενδιαφέρει η κριτική και τα σχόλια του κόσμου;
Το πως έχει αλληλοεπιδράσει ο θεατής με τα έργα σε μια έκθεση είναι πάντα ενδιαφέρον για
μένα. Πέρα απ αυτό, όπως κάθε καλλιτέχνης εξελίσσω το εργο του με βάση τη προσωπική
εικαστική γλώσσα που εχω διαμορφωσει.
Συμβουλές είναι δεκτές μέσα από συζητήσεις και συνεργασίες με συναδέλφους καλλιτέχνες και
θεωρητικούς τέχνης τους οποίους σέβομαι και εκτιμώ τη δική τους προσφορά στο καλλιτεχνικό
τοπίο της χώρας μας.
Η The O Gallery παρουσιάζει την ενότητα έργων σας με τίτλο “Pink Mink” που περιλαμβάνει
σχέδια φυτοειδή οργανισμών σε χαρτί. Πώς γεννήθηκε η ιδέα αυτών των έργων και τι θα δούμε στην έκθεση;
Μέσα από το χρόνο η δουλειά μου περνά από διαδικασίες σταδιακής μεταμόρφωσης και
κάπως έτσι εχει εξελιχθεί αυτή που θα παρουσιάσω τώρα. Η ενότητα έργων ‘Pink Mink’
περιλαμβανει σχέδιο ανάμεικτο με τεχνική ακουαρέλλας πάνω σε χαρτί, μια τεχνική που έχω
εξασκήσει εδώ και αρκετά χρόνια. Έχει αναφορές στους φυσιοδίφες-εικονογράφους που
περιέγραφαν με λεπτομέρεια τα είδη ζώων και φυτών με μολύβι και ακουαρέλλα, πρίν να
υπάρχει η φωτογραφία.
Σε αντίφαση όμως με ένα φυσιοδίφη που παρατηρεί τη φύση και την αποτυπώνει σε χαρτί για
να την περιγράψει, να τη καθορίσει και να τη κατηγοριοποιήσει, εγώ αφαιρώ, παραλλάζω και
μεταμορφώνω.
Αυτό αφήνει τους φυτοειδή οργανισμούς που καταλαμβάνουν τα έργα μου ακαθόριστους,
ασαφής και διφορούμενους- ανοικτούς σε νέους προσδιορισμούς.
Ο θεωρητικός τέχνης Eυαγόρας Βανέζης στο κείμενο της έκθεσης σας γράφει: “Ανάμεσα στο
σχέδιο και τη ζωγραφική, τα έργα παρέχουν ανοιχτό έδαφος για να εξερευνήσουμε τι θα μπορούσαν να δουν τα μάτια μας αν η όραση ξεπερνούσε την σχεδόν αυτοματοποιημένη
αναγνώριση ανθρωπιστικών ανησυχιών -συμπεριλαμβανομένου του φόβου του θανάτου-
πάνω στις διεργασίες της φύσης” μπορείτε να μας το αναπτύξετε λίγο αυτό;
Ιδιαίτερα σ΄αυτό σημείο ο Ευαγόρας Βανέζης σχολιάζει το πως η αντίληψη της ζωής είναι
περιορισμένη διότι μέχρι τώρα αντιμετωπίζαμε τη φύση ανθρωποκεντρικά. ‘Κρίνοντας’ τη
φύση με βαση ηθικές αξίες, τότε ότι ανθίζει είναι ‘καλό’ και ότι μαραίνεται είναι ‘κακό’ αντί να
βλέπουμε πως όλα είναι μέρος μιας συνεχόμενης συνεργιστικής ροής.
Έχετε λάβει μέρος σε πολλές εκθέσεις σε Κύπρο και εξωτερικό, τι σημαίνουν για εσάς οι
εκθέσεις των έργων σας;
Πάντα μια παρουσίαση δουλειάς, είναι για μένα ένα point of momentum. Από εκεί προχωρώ.
Κυρία Τριλλίδου σε λίγες ημέρες θα έχουμε τη τιμή και τη χαρά να φιλοξενούμε την έκθεση
σας στην πόλη μας στην The O Gallery. Θα θέλαμε ως διαδικτυακό περιοδικό της πόλης και
επαρχίας Λάρνακας το μήνυμα σας στους αναγνώστες μας.
Η Λάρνακα είναι μια ανερχόμενη πολιτιστικά πόλη και χαίρομαι ιδιαίτερα που συμβάλλω και εγώ με τη δουλειά και την έκθεση μου. Εκτιμώ πολύ τη στήρηξη των πολιτών και φορέων της πόλης και ελπίζω να δω όλους εσάς στα εγκαίνια το ερχόμενο Σάββατο στη The O Gallery. Θα είμαι εκεί να σας
ξεναγήσω και να απαντήσω τις ερωτήσεις σας.