Το Πέμπτο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, πραγματοποιήθηκε 1-4 Σεπτεμβρίου 2022.
Ήταν ένα πολιτιστιστικό τετραήμερο με προεξάρχουσα την ποίηση, το οποίο φιλοξένησε 65 ποιητές και ποιήτριες από 13 χώρες!
Οι παρουσιάσεις-αναγνώσεις πραγματοποιήθηκαν σε τοπόσημα της πόλης των Πατρέων, (Θέατρο Επίκεντρο, Οινόκαστρο της Achaia Clauss, Βίλα Κόλα, μουσειακοί χώροι του ιδρύματος Hellenic Diaspora Foundation)και στην Αρχαία Ολυμπία.
Τιμώμενος ποιητής στο φετινό Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας ήταν ο σημαντικός ‘Ελληνας ποιητής Τίτος Πατρίκιος. *
Την κεντρική εκδήλωση του Φεστιβάλ άνοιξαν οι στυλοβάτες του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, ο Αντώνης Δ. Σκιαθάς, ποιητής, Πρόεδρος του Γραφείου Ποιήσεως, Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, και ο Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος, ποιητής, καθηγητής Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και Δημιουργικής Γραφής στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, Πρόεδρος του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας και Πρόεδρος του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Λάρνακας.
Μαζί, Αντώνης Δ. Σκιαθάς και Τριαντάφυλλος Η. Κωτόπουλος, έχουν δημιουργήσει έναν πολύ σημαντικό, διεθνή θεσμό για τη λογοτεχνία, ο οποίος προωθεί και προβάλλει την ελληνική ποίηση και δημιουργεί ευκαιρίες διάδρασης και γέφυρες επικοινωνίας με ποιητές και ποιήτριες του εξωτερικού.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας έχει καταστεί αναμφίβολα ένα από τα καλύτερα του είδους του στον διεθνή χώρο και αυτό οφείλεται πρωτίστως στο όραμα και τον ζήλο των διοργανωτών, στον ενθουσιασμό του Αντώνη Δ. Σκιαθά και στην επιστημονική συμβολή και καθοδήγηση του Τριαντάφυλλου Η. Κωτόπουλου.
To Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Λάρνακας αποτελεί καρπό συνεργασίας των εμπνευστών του στην Κύπρο με τους διοργανωτές του επιτυχούς αυτού θεσμού στην Πάτρα.
Συγκεκριμένα οφείλει την ύπαρξη και δημιουργία του σε μια πρόταση του Προέδρου του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, Τριαντάφυλλου Η. Κωτόπουλου, προς την ποιήτρια Ελένη Αρτεμίου-Φωτιάδου, μια πρόταση η οποία πήρε σάρκα και οστά τον Απρίλιο του 2022 με τη διοργάνωση του 1ου Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Λάρνακας.
Το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Λάρνακας, το οποίο είναι αδελφοποιημένο με το Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας, ήταν παρόν στο Διεθνές Φεστιβάλ Ποίησης Πάτρας με την Καλλιτεχνική Διευθύντριά του και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής, κ. Ελένη Αρτεμίου –Φωτιάδου. Παρούσα επίσης στις εκδηλώσεις ήταν η Μαρία Χριστοδούλου, μέλος της Οργανωτικής Επιτροπής.
Στην κεντρική εκδήλωση του Φεστιβάλ η κ. Ελένη Αρτεμίου Φωτιάδου απένειμε τιμητική πλακέτα στην κ. Τζίνα Καλογήρου, εκ μέρους του κυρίου Κωτόπουλου και του κ. Σκιαθά. Η κ. Καλογήρου είναι καθηγήτρια στο Εθνικό Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο και μέλος της Επιστημονικής Επιτροπής του Διεθνούς Φεστιβάλ Ποίησης Λάρνακας.
*Λίγα λόγια για τον Τίτο Πατρίκιο
«Ο Βαπτιστής-Τίτος Πατρίκιος (Tit Patrick) (Αθήνα, 21 Μαΐου 1928) είναι Έλληνας ποιητής, πεζογράφος και μεταφραστής, της πρώτης μεταπολεμικής γενιάς που έχει τιμηθεί με το Ειδικό Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας το 1994.
Στις 28 Νοεμβρίου 2000 ήταν ένας από τους δώδεκα Έλληνες ποιητές που έλαβαν μέρος στον «Κύκλο Ελληνικής Ποίησης» που διοργάνωσε το Theatre Moliere, Maison de la Poesie στο Παρίσι, όπου το γαλλικό κοινό είχε την ευκαιρία να συναντήσει τους Έλληνες ποιητές και να γνωρίσει το έργο τους, το οποίο παρουσίασαν γνωστοί Γάλλοι συγγραφείς, κριτικοί και μεταφραστές.
Το 2001 ήταν ανάμεσα στους συγγραφείς που επελέγησαν να εκπροσωπήσουν τη σύγχρονή ελληνική λογοτεχνία στην «53η Διεθνή Έκθεση Βιβλίου της Φρανκφούρτης», όπου η Ελλάδα ήταν τιμώμενη χώρα. Η Ομάδα Εργασίας «Φρανκφούρτη 2001» και το Διοικητικό Συμβούλιο του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου (ΕΚΕΒΙ) αποδέχτηκαν την ομόφωνη εισήγηση της Συμβουλευτικής Επιτροπής σχετικά με τους συγγραφείς που συμμετείχαν στις εκδηλώσεις του προγράμματος «Νέοι Δρόμοι για την Ιθάκη», μεταξύ των οποίων και ο Τίτος Πατρίκιος.
Στις 20 Μαΐου 2002 συμμετείχε μαζί με τους Στρατή Πασχάλη και Στέλιο Ράμφο σε συζήτηση που πραγματοποιήθηκε στο Ινστιτούτο Γκαίτε με θέμα: «Κι οι ποιητές τι χρειάζονται σ’ ένα μικρόψυχο κόσμο;», στα πλαίσια των εκδηλώσεων για τον εορτασμό της Παγκόσμιας Ημέρας Ποίησης.
Στις 12 Απριλίου 2006 παρευρέθηκε στα εγκαίνια του Μουσείου Πολιτικών Εξορίστων Άη Στράτη, όπου και ο ίδιος είχε εξοριστεί (1952-1953).
Το Μάρτιο του 2007 έδωσε διάλεξη στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, στα πλαίσια του κύκλου «Η ελληνική ποίηση σήμερα».
Το 2008 βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών (μαζί με τον Μένη Κουμανταρέα) για το σύνολο του έργου του. «Ποτέ δεν είναι οι μέρες ποιητικές και ακριβώς γι’ αυτό χρειάζεται η ποίηση. Και όσο λιγότερο ποιητικές είναι τόσο πιο κόντρα πρέπει να πηγαίνεις», δήλωσε κατά τη βράβευση ο Τίτος Πατρίκιος. Προβληματισμένος για τις ταραγμένες μέρες που βίωσε η Ελλάδα, πρόσθεσε ότι προσπαθεί να κατανοήσει τα γεγονότα «χωρίς έτοιμες ιδέες και χωρίς να θέλει να ταυτιστεί με τους νέους, παριστάνοντας τον δεκαεξάρη».
Στις 6 Ιουλίου 2011 συμμετείχε μαζί με την ποιήτρια Κική Δημουλά σε διάλογο για την Ποίηση στον κήπο του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών, διάλογο «εφ’ όλης της ύλης, όχι μόνο της ποιητικής, αλλά και εκείνης από την οποία τρέφεται η ποίηση». «Επειδή όλοι μας έχουμε όλα τα στοιχεία της ψυχολογίας και της ψυχοπαθολογίας, αλλά ελπίζω σε τέτοιο βαθμό που χρειάζεται για να μας ενεργοποιούν, έτσι και εγώ είμαι λίγο σαδομαζοχιστής. Γράφω λοιπόν και γιατί το απολαμβάνω και γιατί με βασανίζει», ανέφερε ο Τίτος Πατρίκιος, μιλώντας για το πώς γράφει ποίηση. «Αναφερόμενος στην ποιητική έμπνευση, ο Τίτος Πατρίκιος είπε πως επί χρόνια πίστευε ότι δεν υπάρχει έμπνευση. Ότι όλα είναι μεταφυσικά κατασκευάσματα και ότι αυτό που έχει σημασία και σπουδαιότητα είναι η δουλειά. “Ο Ρίτσος έλεγε ότι αν δεν το γράψεις τουλάχιστον είκοσι φορές ένα ποίημα, δεν μπορείς να καταλήξεις αν τελείωσε ή δεν τελείωσε. Τα τελευταία χρόνια όμως έχω αρχίσει να υποπτεύομαι ότι και η έμπνευση παίζει κάποιο ρόλο, με την έννοια ότι κάποια στιγμή κάτι σου φωτίζεται πιο καθαρά απ’ ό,τι το συνηθισμένο. Σαν να πέφτει στα πράγματα μία λάμψη, αλλά αυτή η λάμψη πάει χαμένη, όταν δεν κάθεσαι να την δουλέψεις. Για να είσαι καλός ποιητής, πρέπει να έχεις και μία ακατάπαυστη ροπή προς την επιπολαιότητα”». Το 2016 βραβεύτηκε με το Γαλλικό βραβείο ποίησης, για τη δίγλωσση ανθολογία ποιημάτων του “Στο οδόφραγμα του χρόνου”»